Організація роботи учнів по вивченню історичної особистості
Вивчення особистості здійснюється у певній послідовності .
1. Запам’ятовування прізвища, імені.
2. Ознайомлення з етапами та змістом діяльності особистості.
3. Засвоєння її ідей, поглядів, переконань, ідеалів.
4. З’ясування питання, інтереси якої соціальної групи захищала ця особистість.
5. Вивчення оцінок особистості її сучасниками та нинішніми дослідниками.
У запропонованому варіанті доречно використовувати
пам’ятки складання історичного або політичного портрета, або
характеристики історичного діяча.
ПЛАН СКЛАДАННЯ ПОЛІТИЧНОГО ПОРТРЕТА
1. Ідеологічні симпатії (консерватор, ліберал, соціал-демократ тощо).
2. Власні оригінальні політичні погляди (завдання, засоби реалізації)
3. Шлях становлення політичного діяча (основні етапи).
4. Основні напрямки діяльності політичного діяча.
5. Результати діяльності політичного діяча з погляду сучасників та істориків.
Пам’ятка "Як скласти історичний портрет?"
1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?
1.1. Де і коли він народився?
1.2.Де і в яких умовах жив?
1.3.Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
2.1.Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
2.2.Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3. Діяльність історичного діяча.
3.1.Охарактеризуйте основні справи його життя.
3.2.Які успіхи і невдачі були у його справах?
3.3.Які верстви населення підтримували його діяльність, а які-ні ,та чому?
3.4.Які були наслідки його діяльності:
a. для сучасників;
b. для нащадків?
План складання історичного портрета
1. Походження історичного діяча. Дитячі та юнацькі роки.
2. Ідеологічні симпатії. Власні оригінальні погляди.
3. Шляхи становлення історичного діяча.
4. Основні напрямки діяльності.
5. Результати діяльності історичного діяча очима сучасників та істориків.
Для учнів середньої ланки загальноосвітньої школи необхідно використовувати пам’ятку для характеристики історичної особистості
.
.
Пам’ятка для характеристики історичного діяча
1. Встановіть, коли та в якій країні жив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.
2. Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу
думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто
наслідувати, а які ви не схвалюєте?
3. Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
4. Назвіть основні наслідки його діяльності.
5. Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети?
Історична особа повинна стати для учня живою, реальною, а не тінню
давнини. Людина має свій характер, внутрішні й зовнішні риси, сильні та
слабкі сторони. Тому, потрібно враховувати методичні вимоги до
характеристики історичної особи.
Методичні вимоги до характеристики історичної особи
1. Характеристика на тлі епохи у тісному зв’язку з історичною обстановкою.
2. Показ людини як живої особистості (через портрет,
сюжетну ілюстрацію, відгуки і спогади сучасників, висловлювання самої
особи, думки істориків)
.
3. Вплив на учня через емоції та логіку викладу.
4. Дотримання історизму та об’єктивний добір джерел
.
5. Показ історичних осіб у їх багатогранності.
6. Використання портретів історичних осіб для формування особистісних ідеалів.
Запропонований підхід забезпечує дотримання
наукових засад вивчення особистості. Вчитель та учні можуть додавати чи
виключати окремі блоки наведеного ланцюжка залежно від мети та наявності
навчального матеріалу.
Немає коментарів:
Дописати коментар